Vuoden tiibetinmastiffi -kilpailun säännöt

Vuoden tiibetinmastiffi – kilpailuun voi osallistua Suomen Tiibetinmastiffit ry:n jäsenten omistamat koirat (jäsenmaksu maksettu kilpailuvuodelta). Vain omistaja voi ilmoittaa koiransa tulokset kilpailuun. Jos koiralla on useampi omistaja, riittää kun yksi omistajista on Suomen Tiibetinmastiffit ry:n jäsen.

Voittajat valitaan pistelaskun perusteella. Pisteet toimitetaan yhdistyksen nettisivuilla olevan lomakkeen kautta 31.1. mennessä. Pistelasku tarkistetaan hallituksen valtuuttaman henkilön/henkilöiden toimesta, jonka jälkeen voittajat voidaan julkaista.

Kilpailuaika on kalenterivuosi.

Vuoden Tiibetinmastiffi -kilpailussa palkitaan ROP ja VSP sekä ROP- ja VSP-pentu, ROP- ja VSP-juniori, ROP- ja VSP-veteraani ja ROP-kasvattaja. Koira voi osallistua vain yhteen kilpailuluokkaan. Vain Suomen Kennelliiton säännöillä Suomessa käytävät näyttelyt otetaan huomioon (mukaan lukien Suomessa järjestettävät arvonäyttelyt).

Omistajan tulee itse huolehtia, että hän ilmoittaa koiransa oikeaan luokkaan. Mikäli omistaja on ilmoittanut koiransa pisteet väärään luokkaan, hylätään kyseisen koiran pisteet siltä vuodelta.

Palkinnon saajat julkaistaan yhdistyksen lehdessä, internetsivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi omistajalle ilmoitetaan sähköpostitse koiransa saavutuksista.

Palkinnot luovutetaan Suomen Tiibetinmastiffit ry:n vuosikokouksessa. Mikäli palkintoa ei noudeta, voidaan se postittaa omistajan kustannuksella.

Pistetaulukot

Vuoden tiibetinmastiffi (ROP ja VSP)

Voittaja on eniten vuoden aikana pisteitä kerännyt koira. Kilpailussa otetaan huomioon korkeintaan viisi (5) Suomessa saavutettua näyttelytulosta. Yhdestä näyttelystä huomioidaan vain yksi (paras) pistemäärä ja mahdolliset lisäpisteet näyttelyyn osallistuneiden koirien perusteella. Koiramäärässä huomioidaan näyttelyyn osallistuneet koirat (ei pentuja).

SijoitusRyhmä- ja kaikkien rotujen näyttelyKansainvälinen ja NORD näyttelyErikoisnäyttely

VSP

PU/PN 2

PU/PN 3

PU/PN4

RYP 1

RYP 2

RYP 3

RYP 4

BIS 4

HUOM! Ryhmänäyttelyssä BIS-pisteet lasketaan vain junioreille ja veteraaneille.

Lisäksi jaetaan lisäpisteitä koiramäärän perusteella:

Koiramäärä / näyttelyPisteet
30 +6

Vuoden tiibetinmastiffi -juniori (ROP ja VSP)

Pisteet lasketaan saman taulukon mukaan, kuin Vuoden Tiibetinmastiffi -pisteet, mutta vain JUN-luokan tulokset huomioidaan ja koira saa mahdolliset lisäpisteet näyttelyyn osallistuneiden koirien perusteella. Koiramäärässä huomioidaan näyttelyyn osallistuneet junioriluokkien koirat. Lisäksi, jos koira on ROP-juniori, se saa 2 lisäpistettä, VSP-juniori yhden lisäpisteen.

Vuoden tiibetinmastiffi -veteraani (ROP ja VSP)

Pisteet lasketaan saman taulukon mukaan, kuin Vuoden Tiibetinmastiffi -pisteet, mutta vain VET-luokan tulokset huomioidaan  ja koira saa mahdolliset lisäpisteet näyttelyyn osallistuneiden koirien perusteella. Koiramäärässä huomioidaan näyttelyyn osallistuneet veteraaniluokkien koirat. Lisäksi, jos koira on ROP-veteraani, se saa 2 lisäpistettä, VSP-veteraani yhden lisäpisteen.

Vuoden tiibetinmastiffi -pentu (ROP ja VSP)

Pisteet lasketaan alla olevan taulukon mukaan  ja lisäksi mahdolliset lisäpisteet näyttelyyn osallistuneiden koirien perusteella. Koiramäärässä huomioidaan näyttelyyn osallistuneet pentuluokkien koirat.

SijoitusRyhmä-, KR-, NORD- ja KV-näyttelyPentunäyttelyErikoisnäyttely

VSP

2 KP

3 KP

4 KP

RYP 1

RYP 2

RYP 3

RYP 4

BIS 4

Vuoden tiibetinmastiffi -kasvattaja (ROP)

Pisteet lasketaan alla olevan taulukon mukaan. Vain kasvattajaluokkien tulokset huomioidaan.

SijoitusRyhmä- ja kaikkien rotujen näyttelyKansainvälinen- ja NORD näyttelyErikoisnäyttely

2 KP

3 KP

4 KP

Suomessa järjestettävät arvonäyttelyt

Suomessa järjestettävistä arvonäyttelyistä jaetaan pisteet alla olevan mukaan, vaikkeivat ne noudata Suomen kennelliiton näyttelysääntöjä.

SijoitusPisteet
ROP15
VSP14
Luokkasijoitus 110
Luokkasijoitus 28
Luokkasijoitus 37
Luokkasijoitus 46

CACIB12
VARA-CACIB11

RYP 130
RYP 225
RYP 324
RYP 423

BIS 135
BIS 234
BIS 333
BIS 432

Mikäli useampi koira saavuttaa saman pistemäärän, palkintosija määritetään seuraavien lisäehtojen perusteella, lisäehtoja tulkitaan kohta kerrallaan, kunnes voittaja selviää.

1. Pääerikoisnäyttelyssä korkeammin palkittu koira voittaa.

2. Lasketaan koirien näyttelyiden ROP-sijoitukset, enemmän ROP sijoituksia saanut voittaa.

3. Lasketaan koiran ROP- ja VSP-sijoitukset yhteen ja enemmän sijoituksia saanut voittaa.

3. Lasketaan näyttelyiden koiramäärät yhteen, kummalla määrä on suurempi voittaa.

4. Voittaja arvotaan.

Nämä säännöt astuvat voimaan 1.1.2023.